Przejażdzki tramwajami po Berlinie (ale tylko wschodnim)

Tramwaje w Berlinie (Straßenbahn Berlin) to system transportu szynowego stanowiący jeden z najstarszych w świecie. W 2010 r. znajdował się na trzecim miejscu na świecie pod względem wielkości sieci tramwajowej (zaraz za Australijskim Melbourne i Rosyjskim Sankt Petersburgiem) Operatorem sieci tramwajowej jest przedsiębiorstwo BVG- Berliner Verkehrsbetriebe. Długość berlińskich torowisk wynosi 189,4 km. Przy torowiskach znajduje się 801 przystanków tramwajowych. 22 linie tramwajowe przewiozły w 2018 r. 180,7 mln pasażerów.
W Berlinie w 1865 r. został uruchomiony tramwaj konny. Od 1881 do końca XIX wieku nastąpiła elektyfikacja sieci. W czasie podziału miasta zarządzajace przedsiębiorstwo BVG zostało podzielone na dział wschodni i zachodni. W 1992r. zostało zjednoczone. Do 1967 wszystkie linie tramwajowe w Zachodnim Berlinie zostały zlikwidowane. Z wyjątkiem trzech przedłużonych po zjednoczeniu Niemiec w byłej części zachodniej miasta niewielkich odcinków linii, komunikacja tramwajowa funkcjonuje jedynie na obszarze wschodniej części miasta. Jeśli zobaczycie żółty tramwaj w Berlinie, będziecie pewni że znajdujecie się po stronie wschodniej Berlina.

Pojazdy konne ( tramwaje konne)

Pierwsza linia pojazdu konnego w Berlinie funkcjonowała od 1825r. na trasie Brandenburger Tor – Charlottenburg, natomiast pierwszą linią kursującą na obszarze ograniczonym berlińskim murem celnym była otwarta w 1840 linia między Alexanderplatz a Potsdamer Bahnhof. W styczniu 1847r. została otwarta pierwsza linia zarządzana przez Concessionirten Berliner Omnibus Compagnie. Do 1864 r. liczba operatorów linii omnibusowych w Berlinie wzrosła do 36.

16 maja 1881 w małej miejscowości Lichterfelde (dzisiaj część Berlina do ktorej dojeżdza komunikacja miejska) )Siemens uruchomił pierwszą na świecie linię po ktej poruszał sie tramwaj elektryczny. Elektryfikacja sieci tramwaju konnego rozpoczęła się pod koniec XIX wieku. Pierwsza regularnie kursująca linia tramwaju elektrycznego w Berlinie została otwarta 10 września 1895r. na skrzyżowaniu ulic Prinzenallee/Badstraße (Gesundbrunnen) a Breiten Straße (Pankow). Elektryfikacja linii tramwaju konnego została zakończona na początku XX wieku.

Od 1954 w Berlinie Zachodnim ( po podziale miasta) nastąpiła reorganizacja polityki transportowej. Zdecydowano likwidacji komunikacji tramwajowej. W zamian rozbudowano sieć metra oraz autobusów. Tramwaj uważany był za przeżytek ( inaczej myśla Berlińczycy dzisiaj) . Od 1954 linie tramwajowe zaczęto zastępować autobusami .Pod koniec roku 1962 w zachodniej części miasta istniało 18 linii tramwajowych.

2 października 1967 w Berlinie Zachodnim zlikwidowano ostatnią linię tramwajową oznaczoną numerem 55, która kursowała od Dworca Berlin Zoo przez Ernst-Reuter-Platz – Rathaus Charlottenburg – do Spandau. Dopiero w 1984 odcinek ten został zastąpiony przez rozbudowaną linię metra U7.
Obecnie wiele linie autobusowe nawiązują swoim przebiegiem do dawnych linii tramwajowych. Przewodnik po Berlinie zaprasza grupy do przejazdu komunikacją miejską w Berlinie. Wykupiony bilet upoważnia nas do przejazdu S Bahn, U Bahn, linią autobusową i linią tramwajową. Mamy jeden bilet na wszystkie środki komunikacji. .Korzystanie z przejazdów komunikacją miejską jest dodatkową atrakcją dla turystów. Szczerze polecamy! A pasjonatów pojazdów szynowych zapraszamy na targi w Berlinie:
http://przewodnikpoberlinie.strefa.pl/targi-i-kongresy-w-berlinie-w-2020-r-przewodnicy-po-berlinie-proponuja-noclegi-w-hotelach-berlina-zachodniego/